teisipäev, 7. oktoober 2008

Mina olin siin. Esimene arest


"Sassil on üks oluline omadus, mis eristab teda suurest enamikust eesti kirjanikest - ta oskab kirjutada. Ja lugu on veenev, karm ja põnev. Ootan järgmist osa. Ja järgmist."
Kaur Kender, kirjanik

Sain siis lõpuks Sass Henno "Mina olin siin" raamatuga ühele poole. Nüüd vean ennast millalgi kinno, et raamatut ja filmi omavahel võrrelda. Raamat on nagu raamat ikka. 2004. aasta romaanivõistluse võitja. Juba pärast paari lehekülje lugemist on arusaadav, miks sellest film tehti. Nii hästi räägitud lugu ja karakterid on lihtsalt loodud suurele ekraanile. "Esimene arest" on põnev ja lugemine läheb ladusalt. Mitmed illustratsioonid viivad lugeja otse sündmuste keskele, kus mõnel neist on kujutatud nt. auto põgenemistee või siis hoopis see viimane pilt... Raamatul pole muide lehekülje numbreid, vaid ääres on kirjas kellaajad, millal peategelane seda lõiku arestimajas kirjutas. Pole ma mingi raamatukriitik, et jätan viimase sõna autorile.

Raamatu algus:

Värdjad. Munnid. Lojaalsed koerad. Kärnased ja täissittunud, kotte lakkuvad koerad. Te peate mulle paberit juurde tooma, kui te midagi teada tahate. Jah. Sitaks juurde. Mitte idioodi ilmel, mida teile seal mendikoolis kaks aastat ajudesse tambiti, igat sõna jälgima, mida ma kirjutan. Just nii. Pead vaevumärgatavalt viltu. Nagu koerad. Võmmikutsikad. Ma tean, et teil on huvitav. Ma tean, et teil on põnev. Ma tean, et täpselt samasuguse idioodi näoga vaatasite te kunagi oma isa, kui ta teile näärideks kingitud mudellennukit põrandal huviga kokku pani. Vaatasite ja imetlesite, kuidas keegi teeb mängulise kergusega midagi sellist, mida te ei oska. Millest te aru ei saa. Millest te kärbund kottigi ei jaga. Sest te olete liiga lollid, et teid selle kallale lasta.

Lihtsalt üks huvitav koht:
"... Et ega keegi sinust midagi kuulnud ei ole," ütles Hanna ja näppis oma juukseid. Ta oli natuke nagu see tibi "Viiendast elemendist", kui keegi seda oranžide juustega plikat sealt filmist mäletab.

Pildid: http://www.minaolinsiin.ee/
Filmist: http://filmsmusic.blogspot.com/2008/11/mina-olin-siin.html (7/10)

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar